fbpx

Sådan indsætter du en popup med tilmelding til nyhedsbrev (Mailchimp) på din hjemmeside

Sådan kan din popup fra Morningcatch se ud

De fleste af os synes sikkert, at popups på websites er irriterende … Men alle undersøgelser og statistikker siger, at de er sindssygt effektive til at få besøgende til f.eks. at tilmelde sig et nyhedsbrev, signe sig op til en freebie eller lignende. Så derfor vil jeg altid anbefale, at du får en popup på dit website – også selvom du (og jeg selv) synes, at de faktisk er lidt irriterende.

Når man skal lave selve popuppen er der mange forskellige måder, man kan gøre det på. Mange hjemmesideprogrammer har deres eget indbyggede modul til det. 

Men jeg vil gerne slå et slag for at bruge det gratis værktøj, der hedder Morningcatch. Det er den nemmeste popup-bygger, jeg har arbejdet med, det er gratis, og så kan man lynhurtigt lave en virkelig fin popup. Så det er et rigtig godt værktøj at bruge, når man er i opstartsfasen, hvor man helst ikke kaster penge efter hvad som helst.

Når man så kommer til det punkt, hvor man skal bruge mange forskellige og målrettede popups og tracke på forskellige parametre, vil jeg anbefale at kigge på Sleeknote, der er go-to-systemet til leadgenerering for store virksomheder. Men det koster så også 55 euro om måneden. Så jeg synes ikke, at der er nogen grund til at investere i Sleeknote fra starten.

Morningcatch kan forbindes med bl.a. Mailchimp og Campaign Monitor, og du indsætter popuppen på dit website via en kode i din header. Og selvom jeg skriver at det er via en kode, er det faktisk slet ikke svært. I denne artikel vil jeg køre igennem alle steps, så du ender med at have en fungerende popup på dit website.

Overblik over de fire trin:

  1. Lav selve popuppen i Morningcatch
  2. Forbind popuppen med api-nøgle og liste-id fra Mailchimp
  3. Aktiver din popup i Morningcatch
  4. Indsæt popup-koden på dit website

1. Lav popuppen i Morningcatch

Gå ind på https://morningcatch.dk/ og opret en konto. Du får straks tilsendt en mail mail med login.

Så skal du oprette en ny ‘Note’ – og nu kan du se de ting, du kan tilpasse (General – Appearance – Contents – Settings – Publish).

Her kører du faktisk bare disse indstillinger igennem, ét faneblad ad gangen.

Du kan vælge mellem 3 forskellige designs til en kontaktformular-popup, 3 forskellige designs til nyhedsbrevs-popup og et enkelt design til redirection, hvor pointen blot er at lede folk hen på en anden side.

Jeg plejer at gå med den, der hedder ‘Newsletter (style 2)’, som popper op midt på skærmen og har et billede i venstre side.

Den kan f.eks. se således ud:

Sådan kan din popup fra Morningcatch se ud

Under ‘Appearance’ kan du tilpasse din font, farven på knappen osv.

Under ‘Contents’ ændrer du teksten, så den passer til det, du gerne vil skrive. Det er også her, du uploader det billede, der evt. skal vises i popuppen.

Under ‘Settings’ er der især et par indstillinger, du skal være opmærksom på:

1) Tag et kig på ‘Visibility’. Her kan du vælge om popuppen skal skjules på mobil (det er nogle gange relevant), og om den automatisk skal poppe op, og efter hvor lang tid.

2) Under ‘GDPR’ kan du vælge om man skal sætte flueben i, at man accepterer din privatlivspolitik, når man signer op. Eftersom en popup og udfyldelse af mailadresse er en aktiv handling, vil jeg ikke mene, at det er nødvendigt med en ekstra accept, men det kan dog være en god måde til at få en ekstra bekræftelse.

2. Forbind popuppen med din liste i Mailchimp

I indstillingerne skal du indsætte din API-nøgle og dit liste-id, som gør det muligt for Morningcatch at sende de tilmeldte fra popuppen til Mailchimp.

For at finde disse oplysninger skal du være logget ind på din konto i Mailchimp.

Sådan finder du din API-nøgle: 

1. Oppe i højre hjørne skal du klikke på ‘Account’.

Her finder du din konto i Mailchimp

2. Klik på ‘Api Keys’, der ligger under ‘Extras’.

Her finder du dine api-indstillinger i Mailchimp

3. Opret en API-nøgle og kopier den.

Her finder du din api-nøgle i Mailchimp

4. Ovre i Morningcatch under ‘Settings’ indsætter du din API-nøgle fra Mailchimp.

Her indsætter du din api-nøgle i Morningcatch

Sådan finder du dit liste-id: 

1. Klik på ‘Audiences’, ‘Settings’ og ‘Audience name and defaults’. Hvis du har flere audiences/lister, så tjek, at det er den korrekte, der er markeret. (Se screenshot og den gule markering).

Her finder du dine liste-indstillinger i Mailchimp

2. Her ser du dit liste-id, som du kopierer.

Her finder du dit liste-id i Mailchimp

3. Ovre i Morningcatch under ‘Settings’ indsætter du dit liste-id.

Her indsætter du dit liste-id i Morningcatch

Sådan, nu er din popup forbundet med Mailchimp, og folk, der signer up via popuppen vil automatisk bliver lagt over i din liste i Mailchimp.

3. Aktiver din popup i Morningcatch

Sidste skridt i Morningcatch er, at du klikker på ‘Publish’, og så kopierer du den øverste kode, der nu skal indsættes i dit head tag på dit website.

Kopier koden fra Morningcatch

4. Indsæt koden fra Morningcatch på dit website

Dette sidste skridt er forskelligt, alt efter hvilket hjemmesidesystem, du bruger.

Sådan indsætter du koden i WordPress:

Hvis du har et godt tema, er der sikkert i temaet en indbygget funktion til at indsætte koden i din ‘header’.

I Flatsome ser indstillingen f.eks. således ud:

Sådan indsætter du et header script i Flatsome
Så prøv at kigge i dine tema-indstillinger om der er et menupunkt, der hedder ‘Integration’, ‘Scripts’ eller lignende.

Findes dette ikke, kan du også nemt gøre det med et plugin. Så går du til ‘Plugins’ – ‘Tilføj nyt’, og så søger du efter ‘header and footer’.

Installer pluginnet Insert headers and footers

Så får du dette plugin frem, som du installerer og aktiverer.

Når du har aktiveret det, kan du finde det ovre i menuen i venstre side under ‘Indstillinger’ – ‘Insert headers and footers’.

Så indsætter du blot koden fra Morningcatch her i det øverste felt til ‘Scripts in header’ og klikker ‘Save’. 

Indsæt koden med pluginnet Insert headers and footers

Og så kan du straks se, at popuppen nu er aktiv på dit website.

Dette plugin kan du i øvrigt også bruge til andre scripts, du skal have indsat i din header, f.eks. fra Google Analytics, Facebook eller lignende.

Sådan indsætter du koden i WIX:

Wix har deres egen vejledning til at indsætte header scripts, som du kan læse her.

Deres vejledning ser således ud:

  1. Hover over Settings in the side panel.
  2. Hover over Help Center.
  3. Click Advanced. 
  4. Scroll down to the Custom Code section. 
  5. Click Edit next to Custom Head Code. 
  6. Click the relevant language. 
  7. Paste your custom code. 
  8. Click Save.

Sådan indsætter du koden i Squarespace:

Squarespace har også en vejledning til at indsætte header scripts, som du kan læse her.

Der står dog i deres vejledning, at denne funktion kun er tilgængelig hvis man har deres Business eller Ecommerce-plan.

Sådan indsætter du koden i Shopify:

Den nemmeste måde at indsætte koden i Shopify er via en af de apps, der er tilgængelig til dette formål, f.eks. denne.

Konklusion

Jeg er selv flittig bruger af Morningcatch, når der skal laves en relativ simpel popup med en tilmeldingsformular. Det er en stor fordel, at det er både gratis og brugervenligt.

Skal du have flere skridt – eller mere avancerede indstillinger – i din popup, vil jeg i stedet foreslå dig at tage et kig på Sleeknote, der dog koster en del pr. måned. 

Det er også en mulighed at bygge formularen direkte i Mailchimp og så indsætte en kode i headeren (som jeg har forklaret ovenfor), og så er det egentlig i Mailchimp, du styrer, hvad der skal vises. Den mulighed kan du læse mere om her. Det kan være en god mulighed, hvis du gerne vil have flere felter end blot navn og mailadresse, men selve opbygningen er ikke særlig brugervenlig, synes jeg.

Jeg håber, at ovennævnte guide har hjulpet dig til at bygge en flot popup til dit website. Følg gerne med på mit nyhedsbrev eller på min Facebookside for at få flere tips til websites og marketing. God arbejdslyst :-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *