fbpx

Tip til at skaffe nyhedsbrevsabonnenter via Facebook-annoncering

E-mailen er jo stadig højaktuel, når det kommer til markedsføring, som I sikkert er klar over. For hvor vi betaler for annoncering via platforme som Facebook og LinkedIn, jamen så ejer vi selv de e-mailadresser, som vi indsamler, hvilket giver dem en helt særlig værdi.

Og når vi sender nyhedsbreve ud til disse e-mailadresser, ser vi en rigtig høj konverteringsrate, fordi disse abonnenter jo kender vores virksomhed/webshop. Der er via disse e-mails opbygget et kendskab og en tryghed, og det gør det nemmere at sælge via et nyhedsbrev, når vi så på et tidspunkt har et godt tilbud eller et lækkert nyt produkt.

Nu taler jeg selvfølgelig generelt, og hver virksomhed har sikkert sin egen måde at skaffe kunder på via nyhedsbrevet.

Så nu, hvor vi har slået fast, at det er vigtigt at have abonnenter, så kommer spørgsmålet om, hvordan vi får flere tilmeldte på vores nyhedsbrevsliste.

En rigtig effektiv metode er at lave en såkaldt ‘Freebie’. Her giver vi et gratis produkt (f.eks. en video, en skabelon eller en e-bog) i bytte for at få modtagerens e-mailadresse. Det er meget brugt for tiden og virkelig effektivt.
Ofte ser man annoncer på f.eks. Facebook, hvor man netop kan downloade et eller andet, hvis man indtaster sin e-mail. Det er virkelig smart.

Men har du en webshop, så er en konkurrence også et virkeligt effektivt redskab for at få meget billige nyhedsbrevsabonnenter.

Når man afholder en konkurrence, skal man dog huske at man skal udlodde en gevinst, som har relevans for virksomheden. Det klassiske eksempel er, at man kan vinde en iPad, hvis man tilmelder sig – men hvis du sælger haveudstyr, så ender du altså med at få en masse tilmeldte, som kun er interesserede i ipad’en, og ikke i dine produkter. Fordi dine nyhedsbrevsabonnenter gerne skal være i din målgruppe, vil det i dette eksempel give meget mere mening at udlodde en mosfjerner. Så ved du nemlig, at de tilmeldte alle har have, og derfor er i din målgruppe, så du kan gøre dig forhåbninger om at sælge noget til dem efterfølgende.

Når du så har besluttet dig for, hvad din gevinst skal være, så laver du en lille video på et par sekunder, som du kan bruge i annoncen. Det behøver ikke at være noget fancy, men videoer fungerer altid bedre end fotos på Facebook, så det er godt givet ud at forsøge sig med en video. Der findes også flere apps, der f.eks. kan omdanne fotos til en video (f.eks. RIPL), så dette kunne være en mulighed.

Og så opretter du en leadad i Facebooks Business Manager. En leadad er smart, fordi brugeren ikke skal klikke sig væk fra Facebook for at tilmelde sig. Tilmelding sker via en knap og en formular, hvor Facebook allerede har udfyldt navn og e-mailadresse, så der er meget få ‘stopklodser’ i tilmeldingsprocessen.

Sidste step er så at få disse tilmeldinger ført over i dit nyhedsbrevsprogram. Hvis du benytter Mailchimp kan det gøres direkte fra Facebook, og ellers kan du bruge et tredjepartsprogram som Zapier til at få dine tilmeldte ført over i dit nyhedsbrevsprogram.

Når tiden så er kommet til at trække en vinder, offentliggør du selvfølgelig vinderen på din Facebookside, men du kan også samtidigt sende et nyhedsbrev ud til samtlige tilmeldte om, hvorvidt de vandt. Hvis du har lyst, kan du evt. give dem en lille rabatkode, hvis du har lyst til at købe fornævnte mosfjerner, nu hvor de ikke vandt.

Et eksempel fra real life: Jeg er partner i webshoppen 5ddiamondpaint.dk, som er en hobbyshop, hvor vi sælger diamond paint-billeder. I dette regi har jeg adskillige gange lavet denne type konkurrence med en tilhørende lead-ad, og det kan i den grad betale sig.

Vi betaler kun et par kroner pr. tilmeldt i annonceudgifter, og når jeg så sender et nyhedsbrev ud til dem, der ikke vandt, er der faktisk så mange, der er inde at købe på shoppen, at det ca. betaler de annoncekroner, der er brugt.
Og så kommer det vigtigste – nemlig at vi har fået mange hundrede nye tilmeldte på vores nyhedsbrev via sådan en kampagne.

Og næste gang, jeg sender et ‘almindeligt’ nyhedsbrev ud med tips og tricks til diamond painting, eller en notits om vores januarudsalg, jamen så får vi en større omsætning end tidligere, fordi vi nu har endnu flere (relevante) tilmeldte på vores nyhedsbrev.

Så har du en webshop, så kan konkurrence altså godt betale sig. Men jeg ser meget større udbytte af denne slags konkurrencer, hvor man skal ‘betale’ med en mailadresse, end den type, hvor man blot skal kommentere og like et opslag. Det skyldes, at det lige kræver en lille ekstra indsats at tilmelde sig via en lead-ad (så er de tilmeldte mere seriøse), men især fordi du ender op med at have en liste mailadresser, som du kan bruge fremover. Det gør du ikke, hvis du blot har en masse kommentarer. Og eftersom de organiske opslag på Facebooksider kun når ud til en lille procentdel af dem, der følger din side, er mailadresser i min optik mere værd end likes til din side.

Det var blot et lille tip herfra 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.